Boekrecensie: Dolan’s Cadillac – Stephen King

Dolan’s Cadillac is een ijzersterke novelle van Stephen King uit 1989 over de wraak van een onderwijzer.

Het boek: Dolan’s Cadillac

ISBN 90-700-6697-I
Oorspronkelijke uitgever: Lord John Press, 1989
Uitgever NL: Uitgeverij Luiting B.V. Utrecht, 1991
Vertaling: Thomas Wintner

Robinson, een onderwijzer in de derde klas, is uit op wraak. Al zeven jaar lang houdt hij het doen en laten in het oog van de man die zijn vrouw Elisabeth heeft vermoord nadat ze getuige was van een misdaad gepleegd door diezelfde man, Dolan: een groot deel van zijn vrije tijd spendeert hij aan het achtervolgen van Dolan op zijn trips tussen Las Vegas en Los Angeles. Ondertussen zoekt hij een manier om wraak te nemen op Dolan. Hem neerschieten lijkt Robinson een goede manier om zijn wraak te nemen maar is echter geen optie gezien Dolan constant bewaakt wordt door twee bodyguards en zijn Cadillac helemaal gepanserd is. Totdat net die Cadillac hem op een fantastisch idee brengt.

Met 92 pagina’s moet Dolan’s Cadillac zowat het kortste boek zijn dat ik ooit van Stephen King heb gelezen. Een kleine rondgang op het internet leert me dat het verhaal werd gepubliceerd in de verhalenbundel Nachtmerries en Droomlandschappen, ik heb de boekversie gelezen.

Het verhaal wordt verteld in de ik-persoon, wat er voor zorgt dat je snel in het verhaal zit. Dit is een verhaal in ware Kingstijl geschreven: vlot en huiveringwekkend spannend. Over de misdaad waarvan Elisabeth getuige was, vertelt King weinig; over de wraak van Robinson en de uitvoering ervan des te meer, zoals steeds lijkt die onrealistisch maar wordt met zijn uitleg zeer aannemelijk. King maakt goed gebruik van de zintuigen: je kan Robinsons wraak en zweet ruiken en bijna proeven, Dolan’s Cadillac wordt tot in de puntjes beschreven en bij het werk dat hij verzet om zijn wraak uit te voeren, kan je zijn openspringende blaren bijna voelen. Dit is King op zijn best en dat kan zelfs de (korte) lengte niet verbrodden.

De schrijver: Stephen King

Stephen King werd op 21 september 1947 geboren in Portland, Maine, waar trouwens een groot deel van zijn boeken zich afspeelt. Reeds op jonge leeftijd begon hij te schrijven en algauw stuurde hij kortverhalen,die overwegend positief werden onthaald, naar verschillende tijdschriften. In 1974 debuteerde hij met de roman Carrie, die al snel verfilmd werd. Daarna volgden o.a. The Shining, Misery, The Green Mile, The Shawshank Redemption en nog veel meer. Een groot deel van zijn romans werden verfilmd, waarin hij soms ook een rolletje kreeg. In 2003 ontving hij een Lifetime Achievement Award. Hij schreef ook enkele boeken onder het pseudoniem Richard Bachman. Stephen King wordt beschouwd als dé horrorschrijver van zijn generatie.