Filmrecensie: Hannibal Rising

Hannibal rising (2007) werd geregiseerd door Peter Webber en speelt zich af tijdens de jeugdjaren van Hannibal Lecter. De film toont ons hoe een onschuldige Hannibal uitgroeide tot een meedogenloze killer.

Het verhaal begint aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, op een middeleeuws kasteel in Litouwen, gebouwd door Dr. Lecters voorvader, Hannibal the Grim. De jonge Hannibal en zijn jongere zusje Mischa zien hoe hun ouders worden vermoord door Duitse soldaten. De twee kinderen zijn nu op zichzelf aangewezen en proberen zo goed en zo kwaad mogelijk te overleven totdat vijf mannen hun woning binnenvallen en hen opgesloten houden; een ervaring die Hannibal voor de rest van zijn leven zal veranderen.

Acht jaar later vinden we Hannibal in een wezenhuis, opgericht in zijn oude ouderlijke huis. Hij kan er echter niet aarden en besluit op zoek te gaan naar zijn oom, die hij kent van foto’s. Deze zoektocht brengt hem in Frankrijk waar hij de mysterieuze weduwe van zijn oom, Lady Murasaki ontmoet. Hannibal trekt bij de dame in en de twee beginnen een ietwat vreemde relatie, waarbij zij hem inwijdt in de artistieke maar ook bloederige wereld van de samoerai. Ondanks haar liefde en toewijding lukt het Lady Murasaki niet om Hannibal te verlossen van zijn nachtmerries over zijn jeugdjaren en zijn zusje. Als hij wordt toegelaten tot de medische faculteit, is voor hem de moment aangebroken om wraak te nemen op de mannen die zijn zusje hebben vermoord. Zijn studies verschaffen hem toegang tot de middelen om dit te doen en Hannibal trekt er op uit voor een heuse slachtpartij.

De film baadt in een sinistere, grimmige sfeer, die zeer stijlvol verpakt wordt. Hannibal Rising bevat vele mooie shots en decors. Het verhaal is een beetje zwak en volledig gericht op wraak, zodat het einde te voorspellen was. Enkele passages zijn eigenlijk helemaal niet nodig om het verhaal te kunnen volgen. Gaspar Ulliel speelt met overtuiging de rol van de psychopaat. Gezien ik mij van Silence of the Lambs weinig tot niets herinnert, kan ik deze acteur niet vergelijken met Anthony Hopkins in deze rol.

Voor de liefhebbers van Hannibal Lecter is dit misschien een overbodige film, gezien er veel van de mystiek van Hannibal verloren gaat, voor de gewone filmliefhebber is dit een macabere horrorfilm met bombastische muziek en prachtige shots.