Black Swan: Verhaal over moeder-dochter incest?

Black Swan vertelt het verhaal van ballerina Nina die de hoofdrol te pakken krijgt in Het Zwanenmeer. De perfectionistische meid lijkt door de rol helemaal door te slaan en weet realiteit niet meer van fantasie te scheiden. Ligt het aan haar perfectionistische aard of is ze te fragiel voor de rol? Volgens ervaringsdeskundigen is er nog een andere uitleg voor haar vreemde gedrag.
Opgepast: dit artikel bevat meerdere spoilers!

Het verhaal

Black Swan vertelt het verhaal van Nina, een schuchtere maar getalenteerde ballerina. Ondanks de twijfels van de directeur van het balletgezelschap krijgt ze de hoofdrol te pakken in Het Zwanenmeer. In deze rol moet ze zowel de Witte (goede) Zwaan als de Zwarte (slechte) Zwaan vertolken. Om zich in de rol van de Zwarte Zwaan in te leven, moet ze op zoek gaan naar haar donkere, passionele, verleidelijke kant. Vanaf dat moment vervagen werkelijkheid en realiteit voor Nina en de kijker. Haar pogingen om in contact te komen met haar seksuele kant leiden haar rechtstreeks naar de waanzin.

De theorie

Een eerste mogelijke verklaring voor de vreemde reacties van Nina is dat ze de druk van het leven als een ballerina niet aankan. Deze verklaring negeert echter een groot onderdeel van de plot, nl. de zeer nadrukkelijke aanwezigheid van de moeder.

Dat er iets scheelt in de moeder-dochterrelatie kan iedereen van ver zien. Nina gedraagt zich niet als een gewone 28-jarige vrouw en het contact met haar moeder neemt soms abnormale vormen aan. Een mogelijke verklaring is dat haar moeder Nina gebruikt om haar droom van een balletcarrière in vervulling te zien gaan en daarom Nina aanspoort en pusht om van haar de beste ballerina van het gezelschap te maken. Deze verklaring stemt echter niet overeen met enkele uitspraken die de moeder doet.

Volgens slachtoffers van moeder-dochterincest is er echter nog een andere verklaring: Nina wordt seksueel misbruikt door haar moeder. De film zit vol met subtiele – doch voor de slachtoffers duidelijke – verwijzingen naar dit misbruik, zoals je hieronder kan lezen.

*Spoiler alert*

De bewijzen

Bewijzen tegen de theorie “Moeder wil haar balletdroom via haar dochter in vervulling zien gaan”

  • Haar moeder noemt Nina “the most dedicated dancer” van het gezelschap. Een moeder die haar dochter pusht, zou haar aansporen nog meer te oefenen, zeggen dat ze nog niet hard genoeg werkt en dat ze nog beter kan. Voor zo’n moeders is het nooit goed genoeg.
  • Als Nina niet wil eten van de taart die Erica heeft gekocht om haar rol van Swan Queen te vieren, schiet moeder in een colère. Ze dwingt eigenlijk haar dochter om zoetigheid te eten, terwijl ze weet dat de gewichtsregels in een balletgezelschap zo streng zijn dat ze geen taart toelaten.
  • Op het einde sluit moeder Nina op in haar kamer omdat ze aan het doordraaien is en ze zo niet kan optreden. Een moeder die haar dochter onder druk zet om te presteren laat haar dochter zelfs in die slechte psychologische toestand optreden.

Bewijzen van de “Moeder-dochter incest”-theorie

Het is pas als Nina haar seksuele, verleidelijke kant moet opzoeken van Thomas dat ze begint te hallucineren. Dit wijst er op dat ze op de één of andere manier seksueel geblokkeerd is. Als we de “bewijzen” van naderbij bestuderen, is misbruik door haar moeder een logische mogelijkheid.

  • Hoewel ze 28 jaar is, wordt Nina door haar moeder als een klein meisje behandeld: Nina’s slaapkamer doet heel meisjesachtig aan met de roze kleur en staat vol knuffelberen, haar moeder kleedt haar aan en uit, valt te pas en te onpas binnen in haar slaapkamer en badkamer, dekt haar toe en zet haar muziekdoos aan bij het slapengaan, Nina noemt haar moeder “mommy”. Naar het einde toe roept Erica ook: “I just want my little girl back!” waarbij ze duidelijk aangeeft dat ze Nina nog altijd als klein meisje wil zien.
  • Als Nina weigert van de taart te eten, dreigt haar moeder ermee de taart in de vuilbak te gooien. Nina geeft uiteindelijk toe aan haar moeder. Erica haalt haar vinger door de taart en laat Nina de taart van haar vinger likken. Tijdens deze scène lijkt Nina angstig en onderdanig.
  • Als Thomas haar vraagt of ze vriendjes heeft gehad, antwoordt Nina: “A few, but nothing serious”. Als hij echter vraagt of ze nog maagd is, kunnen we uit haar lichaamstaal opmaken dat ze geen maagd meer is. Nina lijkt echter te frigide om zomaar met eender welke man in bed te kruipen.
  • Op een avond ligt Nina in haar bed en staat haar moeder in een zwarte negligé voor haar slaapkamerdeur. Erica vraagt: “Are you ready for me?” op een manier die je van een liefdespartner verwacht.
  • Haar moeder noemt haar consequent “my sweet girl”. Op het einde van de seksscène, nadat Nina een orgasme kreeg, noemt Lily haar ook “my sweet girl”, waarna Nina beschaamd een kussen over haar hoofd trekt. Tijdens die scène verandert Lily’s gezicht ook regelmatig en lijkt ze op een jonge versie van Nina’s moeder. Lily ontkent een dag later dat ze bij Nina thuis is geweest, dat doet de vraag rijzen met wie Nina dan wel in bed lag. Er moet iemand in de kamer zijn geweest, aangezien de stok waarmee Nina haar deur barricadeerde verdwenen is de volgende ochtend.
  • Tijdens de seksscène ligt Nina op haar rug en wordt zij oraal bevredigd door Lily, net zoals gebruikelijk is bij misbruik door een moeder.
  • Nina krabt zichzelf op de rug en verwondt haar vingers. Zelfverminking is een vaak voorkomend gevolg van een trauma, zoals seksueel misbruik. We kunnen niet zeker zijn dat ze anorexia heeft maar ook dat is een vorm van zelfverminking.
  • Dat haar moeder diep verbonden is met Nina’s seksualiteit blijkt uit de masturbatiescène waar haar moeder in een stoel naast het bed ligt te slapen terwijl Nina zichzelf ontdekt.
  • Tijdens de masturbatiepoging in haar bed wrijft Nina haar onderlichaam tegen het beddengoed. Die manier van masturberen is vaak voorkomend compulsief gedrag ten gevolge van seksueel misbruik.
  • Als Nina in bad een tweede masturbatiepoging doet, bloeden haar vingers. Ze ziet ook het gezicht van haar moeder boven het water verschijnen, met bloed in haar mond.
  • Zowel Thomas als Lily proberen Nina vriendschappelijk te benaderen. In haar beleving heeft zo’n benadering altijd een seksuele ondertoon, getuige het feit dat ze denkt dat zowel Thomas als Lily haar proberen te verleiden. Bij Lily lukt het verleiden en in Nina’s beleving volgt op verleiding altijd verraad. Daarom verdenkt ze Lily ervan haar rol te willen stelen en wil ze haar ook vermoorden. We kunnen er echter niet zeker van zijn dat de seksuele avances van Thomas en Lily echt zijn of zich enkel in het hoofd van Nina afspelen. Zo bijt Nina Thomas in zijn lip maar heeft Erica de volgende dag een wonde aan haar lip.
  • Op het einde van de film, net voor ze op het podium zelfmoord pleegt, zien we het beeld constant van Nina naar Erica en terug gaan. Net als de Witte Zwaan vindt Nina vrijheid in de dood, en haar moeder is de kern, de oorzaak van haar onderdrukking.

Deze post bevat affiliate links. Als jij iets koopt via deze links ontvang ik een kleine bijdrage waardoor ik deze site kan onderhouden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s