Boekrecensie: Tirza – Arnon Grunberg

Tirza is een roman van Arnon Grunberg over de liefde en de obsessie van een vader voor zijn dochter.

ISBN: 978-90-388-9059-3
Uitgever: Nijgh & Van Ditmar

Tirza is de jongste dochter van Jörgen Hofmeester. Nadat zijn echtgenote hem verliet voor haar jeugdliefde en zijn oudste dochter Ibi naar Frankrijk vertrok met haar allochtone vriendje richtte hij al zijn aandacht op Tirza, door wie hij lichtjes geobsedeerd raakte. Nu staat ze op het punt om met haar nieuwe vriend een rondreis te gaan maken in Afrika en Hofmeester organiseert een eindexamenfeest voor haar en haar klasgenoten. Enkele dagen voordien verschijnt de echtgenote onverwachts aan de deur en hij laat haar bij hen verblijven. Na het feest vertrekt Hofmeester met Tirza en haar vriend Choukri naar Frankfurt waar ze enkele dagen samen zullen doorbrengen in het vakantiehuis van zijn ouders alvorens hij hen afzet op de luchthaven. Als Tirza en Choukri enkele weken na vertrek niets van zich laten horen, reist Hofmeester zelf af naar Afrika waar hij het 9-jarige meisje Kaisa ontmoet en met haar door het land trekt totdat een telefoontje van de echtgenote hem terug naar Nederland dwingt.

Het verhaal wordt verteld in de hij-vorm, vanuit het perspectief van Jörgen Hofmeester, die door Arnon Grunberg consequent wordt aangeduid met Hofmeester. Hofmeester houdt van schone schijn: hij woont in de betere wijk van Amsterdam, vertrekt elke ochtend van huis hoewel hij zijn job al een tijd terug kwijtspeelde en houdt vast aan het idee van de ideale dochter dat hij van Tirza heeft. Echter, achter de façade van beschaving die hij koste wat het kost omhoog wil houden, schuilt een beest. Hofmeester is een triest personage waar ik zowel walging als medelijden voor voelde.

In het eerste deel van het boek, dat het grootste aantal pagina’s in beslag neemt, wemelt het van de flashbacks. Aan de hand van de flashbacks leer je meer over Hofmeester en zijn familie. Deze flashbacks zijn belangrijk voor het verhaal maar zorgen er toch voor dat ik met moeite vooruit raak. In de volgende delen zitten er minder flashbacks en wordt het boek gemakkelijker leesbaar. In het laatste deel ontspoort de fantasie van de schrijver dan weer en wordt het boek weerzinwekkend en absurd.

Bevreemdend is het eerste woord dat bij me opkomt als ik aan Tirza denk. Ik ben er nog altijd niet uit of ik het geniaal of walgelijk vind. In ieder geval wist Arnon Grunberg me genoeg te boeien om het hele boek te doen uitlezen, zij het wel in horten en stoten.

De schrijver: Arnon Grunberg

Arnon Grunberg is een Nederlands schrijver van Joodse afkomst. In 1994 brak hij door als schrijver. Daarvoor had hij een kleine uitgeverij Kasimir. Voor zijn debuut Blauwe Maandagen ontving hij de Anton Wachterprijs voor het beste debuut en het Gouden Ezelsoor voor het best verkochte debuut. Daarna volgden o.a. Figuranten, De heilige Antonio, Fantoompijn en De Azielzoeker. Hij ontving voor zijn vele romans verschillende prijzen zoals de Gouden Uil en AKO Literatuurprijs. Zijn roman Tirza werd in 2010 verfilmd.