Boekrecensie: Iets tussen broer en zus – Karin Giphart

Karin Giphart is een Nederlandse schrijfster en singer-songwriter. Iets tussen broer en zus is haar tweede roman waarin ze wederom over de lesbische liefde schrijft.

ISBN 97-8903882-732-2
Uitgever: Nijgh & van Ditmar

Het boek is opgesplitst in twee delen. In het eerste deel, Postbode, maken we kennis met Aisling die postbode is in de Amsterdamse Pijp. Als er op haar ronde een nieuwe klante verschijnt, is ze op slag stapelverliefd. Tot haar grote vreugde toont de vrouw ook interesse in haar en al snel belanden de twee in bed. Aisling is in de wolken, totdat haar grote broer, die ze amper ziet sinds hij naar Ierland is verhuisd en waarmee ze al heel haar leven een moeilijke relatie heeft, in the picture komt.

In het tweede deel, Dun Aengus, zijn we drie jaar later en brengt Aisling een bezoekje aan haar broer en zijn vriendin op Aran, het Ierse eilandje waar het koppel een nieuw optrekje heeft gekocht. Tijdens haar trip naar het eiland ontmoet ze verschillende interessante mensen die herinneringen van de afgelopen jaren naar boven brengen. Eenmaal op Aran aangekomen, vertrekt haar broer onverwacht een week naar Dublin voor zijn werk zodat Aisling alleen achterblijft met zijn vriendin.

Karin Giphart slaagt er in om moeiteloos van het heden naar het verleden te kuieren en terug: hoewel je constant van het heden naar het verleden wordt gesleurd, heb ik dit nooit als vervelend of storend ervaren. Integendeel, de overgangen gebeuren zo subtiel en lijken zo vanzelfsprekend dat het bijna niet opvalt.
Het boek is vlot geschreven, de liefde van de schrijfster voor het Keltische Ierland en zijn tradities zijn subtiel verweven in het verhaal. Het boek is geschreven in de ik-persoon, vanuit het oogpunt van Aisling, wat er voor zorgt dat we maar een beperkte kijk krijgen op sommige personages. Karin Giphart hanteert korte, afgebroken zinnen, wat doet denken aan de staccato in de muziek. Opvallend is het veelvuldig gebruik van Engelse woorden; sommige conversaties in Ierland worden zelfs volledig in het Engels opgenomen in het boek.
Het verhaal beperkt zich tot feiten en gevoelens, er zijn maar weinig beschrijvingen van de omgeving en personages; persoonlijk vind ik dit niet erg aangezien het je verbeelding prikkelt.
Eén van de pluspunten van het verhaal vind ik dat beide zijden van de homoseksualiteit worden uitgediept: Aisling is dan wel overtuigd lesbienne, haar love interest durft het aan zichzelf, en voornamelijk haar ouders, niet toe te geven.
Hoewel het boek 185 pagina’s bevat, gaat het nooit vervelen en heb ik het met plezier en in één ruk uitgelezen. Een aanrader voor wie eens iets anders wil lezen dan de gekende thema’s.

Karin Giphart is de dochter van Wijnie Jabaaij, lid van de Tweede Kamer voor de PvdA van 1977 tot 1989, en Rob Giphart, een huisvestigingsambtenaar. Ze is de jongere zus van schrijver Ronald Giphart. Ze heeft een zoon en een dochter. Rond haar dertigste kwam ze tot het besef dat ze lesbisch is en sindsdien maakt ze er geen geheim meer van: zowel haar debuutroman uit 2005, Maak me blij, als Iets tussen broer en zus bevatten ettelijke lesbische scènes.