Filmrecensie: Angels & Demons

Angels & Demons is een verfilming van Het Bernini-mysterie van Dan Brown, met Tom Hanks, Ayelet Zurer en Ewan McGregor in de hoofdrolen.

Als na de dood van de paus de vier preferiti, de kardinalen die kans maken om tot paus te worden verkozen, worden ontvoerd door het eeuwenoude, mysterieuze genootschap Illuminati roept het Vaticaan de hulp in van Robert Langdon. De Illuminati heeft namelijk aangekondigt elk uur een verkorene te vermoorden en om klokslag twaalf uur een bom, gemaakt met antimaterie, te laten ontploffen ergens in Rome. Samen met Vittoria Vetra, de wetenschapper die onderzoek deed naar de antimaterie, volgt hij, via aanwijzigingen van de grootmeester Bernini, het spoor van de Illuminati door heel Rome. Zal het hem lukken om de preferiti en het Vaticaan te redden?

Ik ben en blijf van mening dat je een boek moet lezen, niet verfilmen. Een verfilming is vaak slechter dan een boek omdat je tijdens het lezen je fantasie de vrije loop kan laten en deze vaak afwijkt van een verfilming. Wie echter het Bernini-mysterie nog niet heeft gelezen, moet zich reppen naar de bioscoopzaal! Hoewel de film op verschillende punten afwijkt van het boek blijft het wel een lust voor het oog. Ron Howard weet mooie beelden voor zijn camera te krijgen en maakt goed gebruik van de pracht en praal van Rome. Ik vrees echter wel dat de beelden minder tot hun recht zullen komen op het kleine scherm.

In het begin van de film verloopt het verhaal heel langzaam en krijg je veel informatie te slikken over antimaterie en de rituelen achter het kiezen van een nieuwe paus, wat zorgt voor vele geforceerde dialogen. Zodra je deze zware materie hebt doorgeslikt, mag je je schrap zetten voor anderhalf uur pure actie en verbazingwekkende visuals. De plot op zich is ongeloofwaardig en onrealistisch, Robert Langdon weet zelfs de meest ingewikkelde mysteries in een oogwenk op te lossen. Je mag je echter niet te veel vragen stellen bij de film en je kan het beter gewoon allemaal op je af laten komen. Dit is een thriller die het vooral van de actie moet hebben, niet van het intelligente verhaal of de uitgediepte karakters. De plotwending op het einde zal voor velen een grote verrassing zijn.

De acteerprestaties zijn degelijk, hoewel ik Tom Hanks al beter heb zien spelen. Het lijkt wel alsof hij op automatische piloot speelt. Ayelet Zurer heeft, in tegenstelling tot het personage van Audrey Tatou in The Da Vinci Code, weinig meer te doen dan te wachten gedurende de film. Enkel op het einde, bij de ontdekking van de antimaterie, treedt ze meer op de voorgrond. In het boek had ze nog een reden voor wraak, in de film lijkt ze meer een personage dat ze er op het einde nog even hebben ingevoegd; een gemiste kans. Ewan McGregor is overtuigend en geloofwaardig als Camerlengo. Hij weet tijdens zijn scènes de aandacht feilloos naar zich te trekken en is wat mij betreft de sterspeler in deze film.

Deze actiethriller is spectaculair om naar te kijken maar het is ook niet meer dan dat.