Filmrecensie: Deception

Deception is een thriller van Marcel Langenegger, met Ewan McGregor, Hugh Jackman en Michelle Williams in de hoofdrollen.

Jonathan McQuarry is een saaie boekhouder/auditeur. Doordat hij zich te hard op zijn job stort, heeft hij geen sociaal leven en geen seks. Op een nieuwe job ontmoet hij Wyatt Bose, een succesvol advocaat en vrouwenversierder. De twee mannen raken bevriend. Na een lunch neemt Jonathan per ongeluk de gsm van Wyatt mee en ’s avonds ontvangt hij een vreemd telefoontje van een vrouw. Hij besluit op haar voorstel in te gaan en komt zo terecht in een anoniem seksnetwerk voor hoogopgeleiden met te weinig tijd om serieuze relaties aan te gaan. En dan ontmoet hij via het netwerk de blonde vrouw die hij kent als “S” en al een tijdje in zijn gedachten ronddwaalt. De twee beginnen, tegen de regels in, een romance maar het duurt niet lang voordat zijn vriendin wordt ontvoerd en hij wordt gedwongen een miljoenenfraude uit te voeren.

Mijn eerste idee bij het bekijken van deze film was dat je met zo’n cast geen slechte film kan maken. Helaas, het is toch gelukt. Deze film is voorspelbaar van begin tot einde, de plotwendingen zijn onorigineel en zie je van ver aankomen, waardoor de film op geen enkel moment spannend is. Daarnaast is het verhaal al verscheidene keren verfilmd, op veel interessantere manieren. Het verhaal van de saaie auditeur die in een seksnetwerk terecht komt en vanaf dan elke avond met een andere vrouw in bed belandt, is tevens zeer ongeloofwaardig; je gelooft gewoonweg niet dat zo’n saaie man van de ene op de andere dag in een dekhengst verandert.

De acteerprestaties zijn ondermaats, enkel Hugh Jackman kan de film nog ietwat redden. Ewan McGregor lijkt zich niet goed te voelen in zijn rol van boekhouder en Michelle Williams kijkt de hele tijd verdwaasd, alsof ze niet helemaal op deze wereld leeft. Tussen de twee is er geen greintje chemie te bespeuren waardoor de scènes van de ontluikende romance ongeloofwaardig overkomen.

Deze film was een teleurstelling over de hele lijn: flinterdunne personages, ongeloofwaardig verhaaltje, buiten een enkel mooi beeld filmografisch niet de moeite.