Filmrecensie: Batman: The Dark Knight

Batman: The Dark Knight is een actiefilm, gebaseerd op een stripboek, uit 2008 die werd geregisseerd door Christopher Nolan. Christian Bale speelt de hoofdrol van Bruce Wayne/Batman maar Heath Ledger schittert als The Joker.

Samen met Luitenant James Gordon en de nieuw aangewezen Officier van Justitie Harvey Dent gaat Bruce Wayne oftewel Batman de strijd aan met één van zijn meest gevreesde vijanden, The Joker, een medogenloze moordenaar met een vreemd gevoel voor humor en een talent voor het zaaien van chaos, die de hele stad in rep en roer zet voor zijn plezier. Daarnaast heeft Bruce Wayne ook nog af te rekenen met een andere kwelduivel, de liefde voor zijn ex-vriendin Rachel Dawes, die een relatie is begonnen met Harvey Dent. Zal Batman er in slagen The Joker te verslaan en zal Bruce Wayne eindelijk de liefde van zijn leven heroveren?

Dankzij de hele marketingmachine was The Dark Knight al een hype nog voor de film was uitgekomen. De plotselinge dood van Heath Ledger zorgde er voor dat de film nog extra aandacht kreeg. Terecht of onterecht, dat hangt natuurlijk van je smaak af. The Dark Knight is een actiefilm die doordendert van de eerste minuut tot de honderdtweeënvijftigste minuut, volledig gevuld met knalharde actie en verrassende plotwendingen waardoor je elke minuut van de film op het puntje van je stoel zit. Om alle actie tot zijn recht te laten komen en alles goed te kunnen volgen, is het wel aangeraden deze film op groot scherm te kijken. De camera beweegt zo snel dat het soms heel moeilijk te volgen is maar de film bevat ook heel knappe beelden, zoals het duistere, gothisch aandoende Gotham City. De hele film baadt in een donkere, sinistere sfeer.

Ik wilde The Dark Knight per sé zien omdat ik heel veel over de schitterende acteerprestatie van Heath Ledger had gehoord. En ik kan je bevestigen dat er geen woord van gelogen is: Heath Ledger zet een geflipte Joker neer, compleet met narcistische trekjes en hilarische uitspraken. Hij steelt echt de show in deze film en overschaduwt zowat heel de cast, die toch niet de minsten zijn. Christian Bale weet een goede balans te vinden tussen het rijkelooszoontje Bruce Wayne en misdaad- en onrechtbestrijder Batman, met bijbehorende lage stem. Alleen jammer dat hij tijdens de vechtscènes nogal houterig beweegt. Michael Caine levert – naar goede gewoonte – een goede doch onopvallende prestatie als Alfred. Morgan Freeman is zijn eigen belerende zelve en Gary Oldman is de good cop met een boon voor Batman. Nieuwkomer Maggie Gyllenhaal – jammer dat Katie Holmes niet wilde/mocht meedoen, zij is de enige van de cast van Batman Begins die niet terug opdaagt in The Dark Knight – maakt een goede beurt als Rachel Dawes, die worstelt met haar liefde voor Bruce Wayne en haar “haat” voor Batman. Aaron Eckhart levert een goede Harvey Dent af, de liefdesrivaal van Bruce Wayne en tegelijk partner in crime van Batman.

Het verhaal van The Dark Knight past goed in elkaar en voor de meeste personages is er wel sprake van karakteruitdieping. Ondanks het feit dat deze film gebaseerd is op een comicbook heb je niet het idee van pure fantasy, het geheel behoudt wel een realistisch tintje. De lange speelduur – tweeënhalf uur – vliegt voorbij omdat er altijd wel iets gebeurt om je aandacht vast te houden: een plotwending, een spetterende actiescène of een leuke dialoog. Hoewel ik niet van opgeblazen actiefilms houd, heb ik wel genoten van deze film, mede dankzij de verbluffende shots en de overweldigende verschijning van The Joker.