Boekrecensie: De vervloeking – Stephen King

De vervloeking is een roman van Stephen King uit 1985 over de wraak van een zigeuner. Oorspronkelijk werd de roman uitgegeven onder Stephen Kings pseudoniem Richard Bachman.

ISBN: 90-851-6021-9
Oorspronkelijke titel: Thinner
Oorspronkelijke uitgever: 1985 New English Library
Uitgever NL: 1985 A.W. Bruna Uitgevers B.V., Utrecht
Vertaling: Thomas Nicolaas

Nadat William – Bill – Halleck een zigeunervrouw heeft aangereden en in de rechtbank werd vrijgesproken van doodslag begint hij op een spectaculaire en raadselachtige manier gewicht te verliezen. Ondanks de grote hoeveelheden voedsel die hij eet, blijft de gezette advocaat afvallen. De medische wereld heeft er geen verklaring voor maar Bill wel: hij herinnert zich de zigeunerman met de kapotte neus die hem na de rechtzaak even aanraakte en het woord “magerder” uitsprak. Zal Bill de man kunnen overtuigen de vervloeking weg te nemen voordat hij van magerzucht sterft?

Stephen King toont hier dat hij zelfs over een dode mus een spannend verhaal kan schrijven. Hoewel er tijdens het eerste deel van het boek weinig gebeurt, lukt het hem toch om de lezer te blijven boeien. Zijn beschrijvingen zijn gedetailleerd en uitgebreid waardoor je je moeiteloos een voorstelling kunt maken van de dingen die hij beschrijft. Het zijn ook die beschrijvingen die er voor zorgen dat ik helemaal werd meegesleurd door het verhaal. Stephen King heeft geen angst om zijn personages pijn te bezorgen, zoals hij in dit verhaal bewijst, en voor mij ligt daar een deel van zijn succes.

Het verhaal is, zoals we gewend zijn van Stephen King, surrealistisch met wortels in onze wereld. Ondanks het feit dat het boek reeds meer dan twintig jaar oud is, kwam het bij mij heel hedendaags over.

De lengte van 253 pagina’s is zeker niet storend of te lang en dankzij de vlotte schrijfstijl van de auteur vlieg je erdoor.

De schrijver: Stephen King

Stephen King werd op 21 september 1947 geboren in Portland, Maine, waar trouwens een groot deel van zijn boeken zich afspeelt. Reeds op jonge leeftijd begon hij te schrijven en algauw stuurde hij kortverhalen, die overwegend positief werden onthaald, naar verschillende tijdschriften. In 1974 debuteerde hij met de roman Carrie, die al snel verfilmd werd. Daarna volgden o.a. The Shining, Misery, The Green Mile, The Shawshank Redemption en nog veel meer. Een groot deel van zijn romans werden verfilmd, waarin hij soms ook een rolletje kreeg. In 2003 ontving hij een Lifetime Achievement Award. Hij schreef ook enkele boeken onder het pseudoniem Richard Bachman. Stephen King wordt beschouwd als dé horrorschrijver van zijn generatie.