Filmrecensie: A Mighty Heart

A Mighty Heart is een drama uit 2007 dat het verhaal vertelt van de Wall Street journalist Daniel Pearl. De film werd geregisseerd door Michael Winterbottom.

Mariane en Daniel Pearl is een getrouwd stel journalisten voor de Wall Street Journal. In januari 2002 bevinden ze zich in Karachi, Pakistan. Als Daniel na een interview, dat kaderde in zijn onderzoek naar de terrorist Richard Reid, op 23 januari niet terug naar huis komt, vreest Mariane het ergste. Ze begint direct aan een grootschalige zoektocht naar haar man en werkt daarvoor samen met de Pakistaanse politie, mensen van de Amerikaanse ambassade en de FBI. Zij onderzoeken mails, telefoongesprekken, hard discs en ondervragen mogelijke getuigen om zo uit te vissen met wie Daniel een interview had. Er ontstaat een hele mediahetze waarbij Daniels dood verkeerdelijk wordt aangekondigd en verschillende theorieën over het waarom van zijn ontvoering komen bovendrijven: Daniel is een Jood, zijn functie van journalist is slechts een cover want hij is een CIA-agent. Intussen probeert de zwangere Mariane het hoofd koel te houden en haar hoop niet te verliezen, tot het fatale nieuws haar bereikt.

Iedereen kan zich de gruwelijke beelden van de onthoofding van Daniel Pearl wel herinneren. Je weet dus op voorhand wel dat de film geen happy end zal krijgen. Dit is dan ook geen gewone Hollywoodfilm maar een verslag van de zoektocht van Mariane Pearl naar haar ontvoerde man. Het geheel oogt sereen en ingetogen, er wordt geen gebruik gemaakt van overbodige franjes om het verhaal aan te dikken. Soms heb je het idee dat je meer naar een documentaire dan naar een film aan het kijken bent, het feit dat de scènes werden gedraaid zonder statief vergroot deze gewaarwording. Het politieke gedeelte van de film ging een beetje langs me heen maar dat deel heb je niet echt nodig om de impact van de gebeurtenissen te begrijpen. Wat me wel opviel, is hoe snel Islamitische extremisten op roddels en onwaarheden springen om hun doel en middelen te verantwoorden.

Angelina Jolie is in deze film de enige voor mij bekende naam. We kennen haar vooral van haar rollen waarin ze mooi mag wezen en niet te veel hoeft te zeggen; hier laat ze een heel andere kant van zichzelf zien en ze doet dat voortreffelijk. Met haar krullenkapsel en bruine kleurtje op het gezicht is ze bijna onherkenbaar als de Afrikaans-Cubaanse Mariane. Ze hanteert een Frans accent wat heel natuurlijk overkomt. Ze zet de rol van hoopvolle echtgenote heel naturel en sereen neer. Na het bekijken van de film heb ik een mateloos respect gekregen voor Mariane die ondanks alles zich actief bleef inzetten in de zoektocht naar haar man, nooit haar hoop verloor en haar emoties ten alle tijden onder controle bleef houden. Sommigen vinden dat Angelina Jolie te weinig emoties vertoont in de film, mij lijkt het eerder dat Mariane een sterke vrouw is die altijd positief bleef en dat heeft Angelina Jolie goed weergegeven.
Ik was aangenaam verrast door Archie Panjabi die in de film gestalte geeft aan de assistente van Mariane, Asra. De vrouw speelt heel naturel en geloofwaardig. In het oog houden, die Panjabi!

A Mighty Heart is zeker geen luchtig tussendoortje maar een sereen verslag van de zoektocht naar Daniel Pearl dat je naar de strot grijpt en de eerste dagen niet meer los laat.