Boekrecensie: Code 37: In Gods Naam – Tille Vincent

In In Gods Naam gaat het team van Hannah Maes op zoek naar een verkrachter die zich God waant. Een nieuwe case voor de Sectie Zeden van de Gentse politie die niet op het scherm is verschenen.

Als Marijke Verbiest verkracht wordt, wil ze dit in eerste instantie verborgen houden. Enkele dagen later ontvangt ze echter een vreemde brief in haar bus waardoor ze in paniek slaat. Kent de verkrachter haar adres? Is hij een bekende van haar? En waar slaan de Bijbelse verwijzingen in de brief op? Hannah Maes en haar collega’s Bob, Charles en Kevin gaan met de weinige informatie die ze krijgen aan de slag om de verkrachter achter de tralies te krijgen voor hij een nieuw slachtoffer maakt.

In Gods Naam leest vlot; hoewel het boek 252 pagina’s telt, had ik het in minder dan twee dagen. Je nieuwsgierigheid wordt voldoende gestimuleerd waardoor je telkens wil doorlezen. Het boek wordt gepresenteerd als een thriller maar persoonlijk vind ik het meer een detectiveverhaal. Echt spannend wordt het nooit maar het verhaal boeit genoeg om het boek uit te lezen.

Het verhaal is geschreven in de derde persoon, vanuit het standpunt van Hannah Maes. Er zitten echter enkele details in het verhaal die ik niet kan rijmen met het personage Hannah dat ik uit de serie Code 37 ken. Zo maakt ze zich in het begin van het boek zorgen over haar drie centimeter uitgroei, terwijl ze me net het type lijkt dat express haar haarkleur laat uitgroeien en niet wakker ligt van haar uiterlijk. In het boek wil ze haar avond doorbrengen met een romantisch filmpje, de Hannah die ik ken uit de serie is zo gefocust op haar persoonlijke queeste dat ze geen tijd heeft om televisie te kijken. Ook trekt ze matchende lingerie aan, in de serie lijkt ze me eerder het type om een oude onderbroek uit de kast te trekken. Jammer dat die kleine details niet echt kloppen, in mijn ogen. Verder is ze in het boek haar sarcastische, harde zelve. De karakters van haar collega’s zijn wat mij betreft wel goed vertolkt in het boek.

In Gods Naam is een makkelijk leesbaar boek dat je weet te boeien. Ideaal om op vakantie te lezen.

De serie: Code 37

Code 37 is een politieserie op VTM waar we het team van Hannah Maes bij de zedensectie volgen. Zij onderzoeken alle misdaden die vallen onder Code 37 van het politiewetboek; dat zijn alle seksuele misdaden. Daarnaast volgen we in de serie de persoonlijke queeste van Hannah naar de dader(s) van en de redenen achter de verkrachting van haar moeder. Hierbij schuwt ze niets of niemand, ook al moet ze daarvoor in gesloten familiepotjes roeren.