Filmrecensie: Funny Games U.S

Funny Games U.S. is een film van Michael Haneke met Noami Watts en Michael Pitt in de hoofdrollen. De film is een exacte kopie van de Oostenrijkse cultklassieker Funny Games uit 1997, eveneens van de hand van Haneke.

De vakantie van Ann, George en zoon Georgie verloopt net iets anders dan gepland als enkele uren na hun aankomst op Long Island Paul en Peter op hun stoep staan. De jongens, die eruit zien als afgestofte, vriendelijke jongemannen, beweren dat ze eieren komen halen voor goede vrienden van het gezin die een vakantiehuisje hebben in dezelfde straat. Ann ruikt al snel onraad en de jongens veranderen binnen enkele minuten in twee psychos die er plezier in scheppen vakantiegangers te treiteren tot de dood.

Weetjes

• De film is een shot-voor-shot-remake van het Oostenrijkse Funny Games uit 1997, dat echter amper publiek haalde in Amerika omdat de film niet engelstalig is.
  • Haneke benadrukt in diverse interviews dat hij deze film gemaakt heeft met een duidelijk doel voor ogen: de kijker confronteren met zijn drang naar gruwel en geweld, door daar juist níet aan toe te geven in deze film. Hij geeft dat ook als verklaring voor de remake: door de film in Amerika uit te brengen, met bekende acteurs, zal hij een veel groter (Amerikaans) publiek bereiken. Hij wil expliciet het publiek naar deze film lokken, dat afkomt op steracteurs en de belofte van gratuit geweld, om die dan net níet te geven waar ze voor gekomen zijn: hoe gruwelijk het verhaal ook is, de film is dat niet.

Op het moment dat ik de film zag, wist ik niet af van de bedoelde boodschap en de shot-voor-shot-kopie; zodoende heb ik de film bekeken als een thriller als elke andere en spijtig genoeg is me dat niet goed bekomen.

De film valt echt met de deur in huis: nog voor er een kwartier gepasseerd is, komen de jongens aan de voordeur om eieren vragen en algauw slaat de hele sfeer van de film om. Persoonlijk vond ik het maar vreemd dat Ann direct achterdochtig wordt en de reden daartoe wordt maar weinig uitgediept waardoor ik mij de ganse film afvroeg hoe het allemaal zo snel is kunnen gaan. Het gezin wordt de huiskamer ingemanoevreerd en daar speelt het grootste deel van de film zich ook af. Paul en Peter houden hun slachtoffers vooral onder controle door de vader vanaf de eerste minuut uit te schakelen en door gevaarlijk met een golfclub te zwaaien, zo’n golfclub waarvan er nog zeker tien in de ganghal staan maar waar de slachtoffers geen minuut oog voor hebben. Nog zoiets waarover ik mij heel de film heb druk gemaakt.

De spelletjes die de jongens met het gezin spelen zijn plat, absoluut niet interessant en al helemaal niet grappig. Zowel het gepraat tegen het publiek als de rewind-scène haalden me uit mijn concentratie en irriteerden me mateloos. Achteraf bekeken en met bovenstaande wetenswaardigheden in het hoofd kan ik wel begrijpen dat de regisseur deze scènes heeft ingebracht. Toch vind ik dat zijn boodschap amper overkomt, waardoor deze scènes enkel als vervelend worden ervaren.

Het camerawerk vind ik dan weer met momenten origineel en apart: zo wordt er vaak alleen de voeten en handen (voornamelijk in het begin) of een hoofd (voornamelijk tegen het einde) gefilmd terwijl de actie zich ergens anders bevindt. Zo ook met locaties: zo krijg je op een gegeven moment een shot van de woonkamer te zien waar vader George op de grond ligt te kermen, terwijl je hoort dat moeder Ann in de keuken probeert te geraken om zichzelf te ontdoen van haar boeien.

De acteerprestaties van Naomi Watts zijn overtuigend en Michael Pitt en Brady Corbet jagen je echt de stuipen op het lijf met hun creepy blik en afgestofte taalgebruik.

Als je op zoek bent naar een thriller om lekker te griezelen, dan is Funny Games U.S. zeker niet je ding. Ben je echter het gratuit geweld ook beu, ga dan zeker eens kijken hoe het kan zonder overdreven geweld.