Filmrecensie: Wanted

Wanted is een over-the-top actiefilm uit 2008 met Angelina Jolie en James McAvoy in de hoofdrollen. De film werd geregisseerd door Timur Bekmambetov en is gebaseerd op een graphic novel van Mark Millar (copywriting) en J.G. Jones (graphics).

Wesley Gibson leidt een keurig maar saai leven als kantoorklerk: van negen tot vijf voert hij gegevens in in de computer, zijn bazin is een tang, zijn vriendin bedriegt hem met zijn collega/goede vriend en hij heeft geregeld last van paniekaanvallen.Totdat hij in de supermarkt wordt aangesproken door Fox. Zij vertelt hem dat zijn vader onlangs vermoord werd en dat hij de enige persoon is die zijn moordenaar kan vermoorden. Wesley wordt geïntroduceerd bij The Fraternity, een bende huurmoordenaars, die hem via bikkelharde training leert om te gaan met de speciale gaven die hij geërfd heeft van zijn vader. Fox is hierbij zijn mentor en vertrouwenspersoon. Samen met haar bereidt hij zich voor op zijn lotsbestemming.

Dit is entertainment waarbij je best je verstand uitschakelt voor je begint te kijken. De verhaallijn van de kleurloze kantoorklerk die verandert in een genadeloze huurmoordenaar om de moordenaar van zijn vader, die hij nooit heeft gekend, uit te schakelen is op zijn zachts gezegd flinterdun en ongeloofwaardig. De herstellende kaarsvetbaden zijn nog ietwat verteerbaar maar het verhaal verliest helemaal alle krediet en wordt helemaal lachwekkend als Sloan op de proppen komt met stukjes weefsel die aan de hand van een niet te begrijpen code beslissen over het lot, m.a.w. wie het volgende slachtoffer van de bende huurmoordenaars wordt. Voor het verhaal moet je deze film zeker niet bekijken.

Net zoals je niet hoeft te kijken voor de acteerprestaties, die niet echt memorabel zijn. We zien Morgan Freeman, en zijn belerend stemgeluid, hier in – wederom – de rol van de wijze mentor. Angelina Jolie lijkt dan weer gecast om mooi te staan wezen: ze heeft amper enkele lijnen tekst en moet verder maar een beetje staan pronken met haar (naakte) lichaam. Zou ze de regisseur begrepen hebben toen hij zei: Sois belle et tais-toi? James McAvoy vertolkt zijn transformatie van kantoorklerk die over zich laat lopen naar genadeloze moordenaar goed. Hij zorgt eveneens voor de wrange voice-over, die doorspekt is met zwarte humor en sarcasme.

Een goede reden om de film wel te bekijken, zijn de graphics die met momenten echt verbluffend zijn. Zo zijn er o.a. de kerel die aan het begin van de film niet de deur maar het venster verkiest om buiten te stappen, de afwijkende kogels en Fox die met een geweer uit een racewagen hangt om haar vijanden een kopje kleiner te maken. De knalharde actie zorgt geregeld voor adrenalinestoten bij de kijker. Toegegeven, vaak zitten er dingen bij waarvan je denkt: “Zoiets is toch onmogelijk?!” maar je mag deze film dan ook niet met een realistisch vizier bekijken.