Filmrecensie: Butterfly On A Wheel (Shattered)

Butterfly On A Wheel is een drama/thriller, geregisseerd door Mike Barker, met in de hoofdrollen Pierce Brosnan, Maria Bello en Gerard Butler.

Abby en Neil hebben een mooi leven samen: ze hebben een goede job, een leuk huis, een goedgevulde bankrekening en een mooie dochter. Op het moment dat hun dochter ontvoerd wordt, wordt hun hele leven door elkaar geschud. Terwijl hun dochter thuis wordt vastgehouden, moet het koppel 24 uur lang de bevelen van een psychopaat volgen die dreigt hun dochter te vermoorden als ze niet doen wat hij vraagt. Er volgt een eindeloze, vreemde en gekke rollercoasterrit door de stad waarbij ze de gekste bevelen moeten opvolgen. Ondertussen blijven ze in het ongewisse over de motieven van de psychopaat.

Deze thriller is niet bepaald een hoogvlieger te noemen. De film begint met een voorstelling van het gezin Randall, dat het goed heeft samen. Enkele subtiele handelingen leggen hier al een deel van de plot bloot, maar je moet een oplettende kijker zijn om deze op te pikken en te kunnen interpreteren.

Na het eerste saaie kwartier komt de film in een stroomversnelling: dochter Sophie wordt thuis vastgehouden door de babysitter terwijl een psychopaat, die zich op de achterbank van de familiewagen had verschanst, de ouders gevangen houdt. Zijn vraag is hoe ver de ouders zouden gaan om hun kind te laten leven. Om deze vraag te testen, laat hij de ouders de vreemdste opdrachten uitvoeren. Ik kon amper geloven hoe snel de ouders zich gewonnen geven en hun lot helemaal aan de psychopaat overlaten zonder de minste tegenstand. De vader doet enkele, weinig overtuigende, pogingen om naar de politie te stappen en hen de situatie uit te leggen maar laat zich telkens snel door de moeder overhalen om het niet te doen. Daarom vond ik de plot maar weinig realistisch.

De opdrachten die Tom Ryan zijn slachtoffers laat uitvoeren, zijn soms te belachelijk voor woorden waardoor de film niet echt spannend wordt. Je vraagt je wel de hele film af wat zijn motief nu eigenlijk is. Helaas moet je heel de film bekijken om zijn motief te ontdekken. De ontknoping was wat mij betreft het enige hoogtepunt van de film hoewel de plottwists op het einde niet echt als een verrassing kwamen voor mij (door die subtiele handelingen in het begin).

De acteerprestaties van Pierce Brosnan en Maria Bello zijn degelijk en overtuigend. Het accent dat Pierce Brosnan hanteert, begon me na een tijdje wel tegen te steken. Gerard Butler kwam nogal houterig over en werd volledig overklast door de andere twee.

Ook over de technische kant van de film ben ik maar weinig lyrisch. Er wordt geen gebruik gemaakt van visuele hoogstandjes en er vallen maar weinig mooie shots te zien.

Al bij al vind ik Butterfly On A Wheel maar een middelmatige dramafilm.